Inače teško pokazujem osjećaje, ali kad mi se neke stvari nakupe, kad me netko isprovocira jednostavno «puknem» i izderem se, izgovorim svašta, bacim mobitel o pod i slične gluposti.

Često mi iza toga bude žao, jer mi to šteti – na poslu, s prijateljima. Pogotovo u odnosu s djevojkom koja trenutno razmišlja i o prekidu veze zbog toga.

Jednostavno se ne mogu kontrolirati.

Ljutnja je snažan osjećaj koji se javlja kad doživljavamo prepreke prema nečemu bitnome, prema onome kako smo zamislili da naš život treba izgledati. Može biti korisna i energizirati nas i motivirati na prevazilaženje tih prepreka i ostvarivanje željenih ciljeva. No, može se i izražavati na destruktivne načine, koji mogu remetiti kvalitetu naših odnosa i povređivati druge ljude! Stoga je izuzetno važno naučiti upravljati njome umjesto da ona kontrolira nas.

Za početak, prepoznajte koje su situacije okidači. Na koja ste područja i teme osjetljivi? Što vam te situacije znače? Kako one ugrožavaju vašu sliku o sebi, očekivanja od svijeta, vaše vrijednosti i uvjerenja?

Ako je problem što akumulirate frustriranost i ne reagirate na situacije koje vas smetaju (pa na kraju «pucate» na sitnicu) – tada se naučite izraziti svoje potrebe, osjećaje i stavove i zauzeti za sebe na konstruktivan način.
Možda postupke drugih tumačite kao osobnu uvredu te shvatiti njihovo ponašanje kao namjernu provokaciju i znak nepoštivanja i bezobrazluka. Razmislite o mogućim drugim tumačenjima koja nisu vezane uz vas. Ljudi nemaju stalnu namjeru da napakoste nama, nego imaju svoje potrebe i poglede na situaciju koji su često drugačiji od našeg (na što imaju pravo). Razlike se mogu iskomunicirati kroz konstruktivno rješavanje konflikata.
Možda su vaši bliski tako reagirali, pa ste i sami to «usvojili». Nekontrolirano izražavati ljutnju može biti naučeno od strane modela tijekom djetinjstva. Što slijedi iza tog ponašanja? Uspijete li njime ipak dobiti što želite? Kontrolirati druge? Vjerojatno kratkoročno, no to ipak održava vaše uvjerenje u korisnost takvog načina izražavanja.
Ili je to bio jedini način da vas se doživi i shvati ozbiljno vaše osjećaje..  Ili vjerujete «ljutnja je prejaka i ne može je se kontrolirati» pa se samo prepustite.. No, to je samo osjećaj “ne mogu se kontrolirati”. Jer, vjerujem kako ipak ne izrazite jednako burnu reakciju bilo gdje, s bilo kim i bilo kad. To ipak znači da se možete kontrolirati.

Ili smatrate da morate dokazati da ste u pravu i da je mirno razjašnjavanje znak slabosti. Ili…
Vidite, puno toga doprinosi tome što nas i koliko ljuti, te kako tu ljutnju izražavamo. To što prepoznajete da imate problem je značajan prvi korak prema rješavanju tih problema. Kroz psihološko savjetovanje možete nadalje osvijestiti što doprinosi vašoj ljutnji i osjećaju preplavljenosti i gubitka kontrole. Tek tada ćete i moći raditi na promjeni.

Imate pravo na svoju ljutnju – no nemate je pravo izražavati na način koji može povrijediti druge ili vas same. Možete naučiti ovladati ljutnjom uz prepoznavanje ranih signala ljutnje, korištenje odmaka i preusmjeravanja pažnje, proradu konfliktnih i frustrirajućih situacija, povećanju kapaciteta za toleranciju frustracije, poboljšanje samokontrole i učinkovitiju komunikaciju potreba i želja.

Jadranka Orehovec, prof.psihologije

Psihološki centar TESA